Uit Eten

Uiteten 2
***
Wanneer je thuis kookt gaat het goed. Je hebt de keukenkastjes gevuld met low Fodmap spullen en je begint steeds meer door te hebben hoe je daar ook een beetje een lekkere maaltijd mee klaar maakt. Maar als je de deur uit gaat dan wordt het opeens iets lastiger…

***

Omdat het Fodmap dieet nog niet zo lang bekend is en er geen aparte stickers, keurmerken of aanduidingen zijn voor producten in Nederland (in Australië is Sue Shepherd bezig met het introduceren van Low Fodmap producten!) is het soms lastig om buiten de deur een keuze te maken. In de supermarkt kan je de ingrediëntenlijst zelf checken maar in een restaurant kan dat niet! Je kan moeilijk aan de kok vragen of hij of zij alstublieft een maaltijd maakt zonder… naja van alles. Beter is het andersom te bekijken. Wat mag je wel hebben van de menukaart? Of welke gerechten vragen slechts om een kleine aanpassing zodat jij aan het eind van de avond blij en klachtenvrij de deur uit wandelt? Zie hier… verschillende opties voor een lekker avondje uiteten!

***
Lunchen:
– Salade: Vraag om de dressing apart of te vervangen door olijfolie en/of een klein beetje balsamico. Let zelf op de rest van de ingrediënten.
– Neem zelf speltzuurdesembrood mee en vraag de kok om daar jouw favoriete broodje mee te maken. Kies zelf voor Low-Fodmap beleg.
– Omelet / gebakken eieren / roerei. Geen ui, vraag om salade i.p.v. brood (zonder dressing, met olijfolie).
– Fruitsalade met low Fodmap fruitsoorten.
***
Voorgerechten:
– Nacho’s: Gemaakt van maïs. Kies de naturel variant, gekruide varianten kunnen wel Fodmap’s bevatten. In de dip (quacamole of tomatensalsa) zit vaak knoflook en/of ui. Neem dus geen dip of vraag om een klein beetje mayonaise of olijfolie om in te dippen!
– Carpaccio. Vraag om de dressing/saus te vervangen door olijfolie en/of een klein beetje balsamico. Let op dat er niet te veel pijnboompitten of zongedroogde tomaten op zitten.
– Naturel kroepoek
– Salade met geitenkaas, kip, vis of biefstuk. Vervang de dressing door olijfolie en/of een klein beetje balsamico en laat dingen als croutons en honing achterwege.
– Caprese of Griekse salade, zonder ui.
***

Uit eten
***
Hoofdgerechten:
– Vis, vlees of kip. Liefst ongekruid en lekker naturel. Vraag de saus apart. Als bijgerecht Low Fodmap groentesoorten. Vraag er niet gekruide aardappelen of rijst bij.
– Frites: Van aardappel in olie gebakken dus helemaal fodmap friendly! Vraag naar échte mayonaise en geen fritessaus of halvanaise (hier kan fructose of soja in zitten). Eet hier alleen niet te veel van, aangezien te veel vet ook een trigger kan zijn. Maar een (klein) bakje frites is wel een makkelijke maaltijd die vrijwel overal te krijgen is!
– Risotto. Hoewel hier wel vaak bouillon in zit (als je erg gevoelig bent voor knoflook en/of uipoeder is deze optie dus een minder goed idee) is risotto vaak een prima keus! Let zelf op de aankleding en vraag eventueel om een aanpassing (bijvoorbeeld courgette in plaats van champignons).
– Pizzarria: Sommige pizzaria’s bieden tegenwoordig ook glutenvrije bodems aan. Bel van te voren even om te checken, zo ja; dan kan je gewoon mee eten! Kies zelf een Low Fodmap topping en skip de pesto. Zo nee? Neem dan een lekkere salade.
– Aziatisch. Sushi en andere aziatische restaurants hebben vaak redelijk wat Low Fodmap opties. Denk aan gebakken rijst, loempia’s van rijstvellen en vooral: sushi! Geef aan dat je geen tarwe, knoflook en ui mag en kijk zelf even naar de groentensoorten en andere triggers.
– Quinoa salade. Let op de rest van de ingrediënten.

***

Desserts:
– Vers sorbetijs (geen voorverpakte waterijsjes)
– Low Fodmap fruit soorten. Eventueel met 1 eetlepel slagroom.
– Kaasplankje. Laat de chutney en het vijgenbrood staan.
– Merengue met Low Fodmap fruitsoorten en eventueel 1 el slagroom.

– Soms: chocolade mudcake. Vraag of er bloem is gebruikt.
– Pure chocoladefondue met Low Fodmap fruitsoorten en merengue. Laat de soesjes/koekjes/lange vingers staan.

***

No Go’s
Bij deze restaurants is er een kleine kans om iets te vinden wat Low Fodmap. Deze kan je dus beter meiden, mits het een gelegenheid betreft die glutenvrije opties biedt.
– Shoarma boer
– Pannenkoekenrestaurant
– Broodjeszaak / bakkerij op het station
– Pasta /noodles to go

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s