Overnight Oats

*

***

overnight oats

***

*

Het is al een tijdje bezig, de week-trend. Zo kan je overnight oats het best noemen, want eigenlijk week je al je (gezonde) granen goodies gewoon in een vloeistof zodat het de volgende ochtend beter te verteren is, dat is het idee! Je krijgt daardoor een lekker en super vullend ontbijt, ideaal want je hebt een tijdje geen honger meer na een bakje geweekte havermout. Alhoewel geweekte havermout toch niet zo aantrekkelijk klinkt…, we houden het maar op de Engelse naam van heerlijke Overnight Oats!

*

***

overnight oats met frambozen en amandel

***

*

Nu ben ik, en volgens mij de rest van Nederland, de laatste tijd erg fan van de oer-Hollandse havermoutpap ter vervanging van het oer-Hollandse brood ontbijt, maar dat gaat af en toe ook wel eens vervelen. Dus wisselen we af met vanalles, van een lekker hartige spinazie omelet met kaas tot ontbijtmuffins en pannenkoeken. Tot nu: Overnight Oats.

Het is super makkelijk. De avond van te voren meng je jouw favoriete combinatie aan granen en andere vezelbommetjes of smaakmakers door wat melk of yoghurt, je zet het een nacht in de koelkast en de volgende ochtend heb je een heerlijke kom overnight oats. Ik vind het lekker om er dan nog wel een ‘verse’ topping op te doen zoals een paar eetlepels noten/zaden/pitten, bananenchips, warme gebakken banaan of ander vers fruit.

Alleen havermout weken kan uiteindelijk ook weer saai worden, maar geen nood! Je kan echt van alles door je overnight oats roeren en dus allerlei toppings gebruiken. Ik ben zelf een ontzettende fan van pindakaas of pindakaaspoeder (PB2, top uitvinding!), roer dit een beetje los met wat melk en roer het vervolgens door de rest van de ingrediënten. Erg lekker met een banaan in plakjes gesneden! Maar juist ook de naturel yoghurt variant is favoriet (lactosevrije yoghurt, geplette haver, snufje zout en snufje vanille, beetje water). Yoghurt bevat daarnaast gezonde bacteriën wat de darmflora veel goed kan doen bij PDS.

Tip: Pinterest staat vol met inspiratie, zoek eens op pinterest naar overnight oats en pas de recepten zelf een beetje aan tot een fodmap recept!

 

Voordelen van Overnight Oats:

– het kost weinig tijd, ’s avonds roer je de ingrediënten doorelkaar en in de ochtend pak je een heerlijk ontbijt zó uit de koelkast, ready to go.

– het is gezond

– het is, als je let op de ingrediënten, goed voor je buik (fodmap fodmap fodmap!)

– je kan een lekker ontbijt maken van scala aan ingrediënten die (nog) in huis hebt. Vele combinaties mogelijk!

– het is lekker, niet onbelangrijk. Mits je wel een beetje de goede verhoudingen en ingrediënten gebruikt uiteraard.

 

Hier geef ik een standaard recept voor fodmap overnight oats, maar je kan zelf variëren en experimenteren met allerlei smaken en fodmap proof ingrediënten. Let wel op met ingrediënten die veel vocht opnemen of die een gelei kunnen vormen zoals chiazaad, lijnzaad en psyllium vezel. Een beetje is ok maar voeg extra water/vocht toe en bedenk je dat het geheel wat pudding of gelei achtig kan worden. Hier moet je van houden! Houd je hier niet van? Kies dan gewoon voor normale (geplette) granen of graanvlokken.

Kijk ook eens op mijn pinterst pagina (happy fodmap foodie), daar zal je er al een aantal vinden binnenkort! Bij de ontbijt recepten op deze site heb ik nog twee lekkere fodmap overnight oats recepten geplaats. Probeer ze snel uit en vertel mij wat je er van vindt!

 

Standaard Recept voor Fodmap Overnight Oats (1 persoon)

Ingrediënten

– 300 ml rijstmelk, lactose vrije melk of lactose vrije yoghurt. Gebruik 400 ml als je houdt van een wat zachtere meer vloeibare structuur

– 40 g droge ingrediënten / granen

Denk aan havermout, geplette haver, quinoa-, gierst-, of boekweitvlokken. Maar ook chia zaad, lijnzaad, haverzemelen en amandelmeel zijn geschikt (verhouding 3/4 granen en 1/4 andere droge ingrediënten).

– smaakmakers! een paar druppels vanille aroma doet het altijd goed. Daarnaast kan je er van alles doorheen roeren of als topping gebruiken en zo de lekkerste combi’s maken zoals verse frambozen erin en 10 amandelen erop of 1 el cacao erin erin en een banaan in plakjes erop.

Maken:

Roer de droge ingrediënten (en eventuele smaakmakers) door de melk/yoghurt en laat een nachtje weken. De volgende ochtend zijn je fodmap overnight oats klaar!

Super makkelijk, dus: Eet smakelijk!

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s