Recept voor Glutenvrije – Low Fodmap – Pepernoten!

Glutenvrije Pepernoten

*

***

pepernoten

foto: uit Pauline’s keuken

***

*

De klok staat al even op wintertijd en in de winkel kan je ze nu écht niet meer ontwijken: PEPERNOTEN!! Mijn jaarlijkse verslaving staat weer in de schappen.

Nu ik weet dat teveel tarwe, suiker en glucose-fructosestroop niet zorgt voor een heerlijk avondje in mijn buik, bak ik tegenwoordig mijn eigen pepernoten. Laat dat heerlijke avondje maar komen!

Ik varieer heel wat in het soort meel en de verhouding van suiker, boter etc. De ene keer lukt het beter dan de andere keer maar echt niet lekker kan je ze nooit noemen. De varianten met minder suiker en boter zorgen vaak voor een wat droger resultaat. Niet vies, ik houdt zelf wel van een ‘gezonde pepernoot’, maar mijn gasten zijn vaak wat minder overtuigd. Ben je bezig met het te lijf gaan van je suikerverslaving? Lees dan niet verder 😉

Laatst heb ik dit recept gemaakt en deze waren top! Knapperig en smaakvol. Niet helemaal zonder suiker, maar eerlijk is eerlijk, pepernoten zonder suiker zijn meestal ook wat minder lekker. Dus niet te vaak maken deze variant maar zeker het proberen waard voor dat speciale avondje!

Ingrediënten:

  • 100 g boekweitmeel
  • 75 gram amandelmeel
  • 75 gram tapioca meel
  • 100 g roomboter
  • 125 g bruine basterd of palm suiker
  • 2 el kokos of andere lactosevrije (plantaardige) melk
  • 15 g speculaaskruiden
  • 1 tl bakpoeder
  • 1 tl vanille essence
  • Snuf zout

Maken

Verwarm de oven voor op 160 graden en bekleed de bakplaat met bakpapier

Kneed alle ingrediënten goed door elkaar tot een mooi deeg. Is het deeg nog iets te droog? voeg dan nog een eetlepeltje melk toe. Leg het deeg een uur in de koelkast om op te stijven.

Rol het deeg in slierten van ca. 1 cm doorsnede en snijd kleine plakjes van het deeg. Rol elk plakje in je handen tot een bolletje en leg deze op de bakplaat. Druk de bolletjes een klein beetje plat en bak de pepernoten in ca. 15 tot 20 minuten gaar. Ze zijn nu nog iets zacht, maar laat de pepernoten even afkoelen en voilà… knapperig!!

2 gedachtes over “Recept voor Glutenvrije – Low Fodmap – Pepernoten!

Plaats een reactie