Lekker zoet! Suiker en fodmap

foto suikerklontjes

In de eliminatiefase van het fodmap dieet is eigenlijk maar één soort suiker echt toegestaan: sucrose, oftewel tafelsuiker. Velen van ons zijn tegenwoordig op zoek naar gezondere alternatieven voor ‘gewone’, geraffineerde suiker. Deze zijn er zeker, denk aan ahornsiroop, maar bedenk je wel dat het suiker blijft. Het is gezonder, maar het is niet zo dat je dit opeens ongelimiteerd kan gebruiken. Teveel sucrose kan ook een belasting zijn voor de darmen. Ook als je het juiste zoetmiddel hebt gekozen, is het tijdens de eliminatiefase belangrijk om in gedachten te houden dat een maaltijd niet meer dan 40 g suiker zou moeten bevatten.

Er zijn een heel aantal zoetmiddelen toegestaan tijdens het fodmap dieet, welke dus voornamelijk sucrose bevatten, of in ieder geval niet meer fructose dan glucose. Het lichaam kan fructose beter opnemen als er een gelijke hoeveelheid, of meer, glucose tegenover staat. Meer fructose dan glucose in een product of zoetmiddel is juist moeilijker op te nemen.

Hieronder een flinke lijst met zoetmiddelen die zijn toegestaan! Bij het gebruik van het woord stroop, kan ook siroop worden gelezen en andersom.

  • basterdsuiker
  • bietsuiker
  • bruine suiker
  • glucose
  • glucose stroop
  • invertsuiker
  • invertsuikerstroop
  • kandijsuiker
  • kristalsuiker
  • poedersuiker
  • rietsuiker
  • ruwe suiker
  • suikerstroop
  • (witte) suiker

Daarnaast zijn er nog een aantal andere zoetmiddelen welke zijn toegestaan tijdens het fodmap dieet, welke niet alleen uit sucrose bestaan:

  • ahornsiroop
  • bietenstroop (ook wel pannenkoekenstroop / golden syrup)
  • dextrose
  • maïsstroop (dit is iets anders dan het niet-toegestane ‘high fructose corn syrup’)
  • rijststroop
  • stevia

Er is vaak verwarring over glucose-fructosestroop. Glucose-fructosestroop bevat in Nederland als het goed is evenveel glucose als fructose, of meer glucose dan fructose en zou daarom oké zijn tijdens het fodmap dieet. Echter  is dit in het buitenland niet altijd het geval en willen we nog wel eens buitenlandse producten kopen. Het blijft een lastig verhaal, waarbij er nog meer Nederlands/Europees onderzoek en duidelijkheid moet komen voor je dit echt goed aan het fodmap verhaal kan linken. Daarom zou ik het in de eeliminatie fase van het fodmap dieet niet aanraden, just to be sure. Producten met glucose-fructose stroop zijn daarnaast niet altijd even gezond dus echt iets missen qua voedingswaarde zal niet gebeuren als je ze laat staan.

Melasse is nog niet onderzocht op fodmap’s, maar schijnt volgens oude resultaten net iets meer fructose te hebben en zou dus niet geschikt zijn. Andere zoetmiddelen die niet zijn toegestaan tijdens het fodmap dieet zijn agavesiroop, honing, druivensuiker en yakon siroop.

Erythritol zou volgens sommige onderzoeken beter worden geabsorbeerd in de darmen dan andere suiker alcoholen (polyolen), maar resente studies wijzen uit dat het een rol speelt bij de fructose absorptie. Daarom zou ik erythritol niet aanraden tijdens de eliminatiefase.

Er is ook veel discussie over saccharine, aspartaam en sucralose. Sommige mensen kunnen hier problemen van ondervinden, maar dit zijn geen ingrediënten die veel fodmap’s bevatten. Het zijn geen ingrediënten die direct worden aangeraden, maar als je er hier last van hebt dan heeft dat een andere reden dan fodmap’s.

Kokosbloesemsuiker en palmsuiker worden steeds meer gezien als een gezonde vervanger van tafelsuiker. Kokosbloesemsuiker wordt gewonnen uit de bloemknoppen (bloesem) van de kokospalm, niet uit de kokosnoot zelf (dit is een volgroeide vrucht). Palmsuiker wordt gewonnen uit het sap van een aantal soorten palmbomen, maar niet uit de kokospalm. kokosbloesemsuiker is dus eigenlijk een vorm van palmsuiker. Kokosbloesemsuiker en palmsuiker zijn nog niet onderzocht of fodmap’s maar resultaten wijzen uit dat het grotendeels bestaat uit sucrose, met daarnaast nagenoeg gelijke delen glucose en fructose. Echter kunnen deze laatste twee verschillen door land, productiewijze en verwerkingsprocessen en moet je niet alleen kijken naar het fructose gehalte. Kokosbloesemsuiker zou inuline bevatten, een fodmap. Totdat kokosbloesemsuiker is getest zou ik het niet aanraden.

 

5 gedachtes over “Lekker zoet! Suiker en fodmap

  1. Hallo, je geeft aan dat je kokosbloesemsuiker niet zou aanrader totdat het is getest, maar ik zie het wel voorbij komen in je recepten. Dit is voor mij verwarrend. Kun je dit uitleggen?
    Groetjes, Charlotte

    Like

    • Hoi Charlotte,

      Sinds kort is kokosbloesemsuiker getest! Het is ok bevonden tot ca. 1 eetlepel per persoon per portie. Daarom kan je het meestal wel gebruiken in recepten aangezien je ongeveer 1 el per keer in een zoet gerecht eet.

      Groetjes,

      Mirte

      Like

  2. Dag Mirthe,
    Veel lightdranken zijn naast stevia of steviolglycosiden regelmatig gezoet met aspartaam en acesulfaan-K. Van aspartaam heb je al vermeld dat deze geen/weinig fodmaps bevat, maar hoe zit het met die tweede? Wij drinken namelijk graag cola zero, maar misschien ben ik dan net niet goed bezig?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s