Welkom!

Mijn website is verplaatst! Ga naar www.mirtekaan.nl voor nog meer recepten en info!
6 gedachtes over “Welkom!

  1. Hallo Mirte,
    Wat leuk dat ik jouw blog tegenkom! Ik heb PDS en vanaf 18 augustus (na mijn vakantie ;)) ga ik het Low FODMAP dieet volgen. Dit voor 6 weken en daarna voorzichtig herintroduceren. Dit doe ik onder begeleiding van een orthomoleculair diëtist, omdat ik het nogal lastig vind om het helemaal alleen te doen. Die eerste 6 weken zullen wel pittig zijn en ook tijdens de hertintroducties natuurlijk, want dan moet ik hetzelfde dieet aanhouden, alleen af en toe een voedingsmiddel testen. Ik hoop dat dit dieet me verder helpt, altijd darmklachten is niet fijn…
    Wanneer ben jij gestart? Eet jij altijd low fodmap? Heb je voedingsmiddelen met hoge fodmap succesvol getest?

    Alvast bedankt voor je reactie!

    Groetjes Meinou

    Like

    • Hoi Meinou,

      Bedankt voor je reactie! En wat goed dat je binnenkort gaat beginnen! Verstandig om dit onder begeleiding te doen, het is altijd fijn als iemand je hiermee ondersteunt. Ik ken je probleem helemaal, altijd een zere buik is niks… Hopelijk werkt het Low-Fodmap dieet bij jou ook!

      Ik ben precies na Pasen begonnen. Ik dacht met Pasen ga ik nog even niet moeilijk doen, maar een half uurtje plezier en lekker eten resulteerde wéér in de rest van de dag buikpijn. Dit gaf mij het extra zetje, ik moest meteen beginnen want dat was het niet meer waard! Sinds ik begonnen ben met het Low Fodmap dieet heb ik veel minder last, het is zo’n opluchting. Natuurlijk gaat het niet altijd helemaal goed, als PDS’er blijft je buik gevoelig, maar ik vind het ‘gedoe’ het dubbel en dwars waard. Vooral als je een beetje door begint te hebben wat wel en niet kan zal je zien dat je nog best wel veel kan eten. Alleen buiten de deur en bij vrienden eten blijft een dingetje… In het begin krijg je waarschijnlijk veel vragen en ‘He’s?’ en ‘Wat’s?’ voor je kiezen, maar op den duur hoef je het niet meer elke keer helemaal uit te leggen en snappen vrienden en familie steeds beter waar je mee bezig bent. Meestal vinden ze het eerder vervelend voor jou! Terwijl jij je vaak bezwaard voelt 😉

      Ik eet momenteel zoveel mogelijk low fodmap. Ik heb de groepen nog niet allemaal uitvoerig getest maar elke keer als ik (per ongeluk) iets at waar iets van (te veel) fodmap’s in zat dan blies mijn buik weer op. Ik ben nu dus weer bezig met 6 weken clean eten en ga dan de groepen apart nog één keer proberen. Maar daarna is het over! Want low fodmap bevalt mij veel te goed.

      Alvast heel veel succes na je vakantie! En eigenlijk ook plezier, want als het bij jou ook werkt zal je een stuk beter in je vel zitten dan nu!

      Groetjes,

      De Happy Fodmap Foodie,

      Mirte

      Like

  2. Hoi Mirte, wat leuk dat ik je site gevonden heb! Kan ik me abonneren, zodat ik een melding krijg bij een nieuw bericht? Ik ben begonnen met low-fodmap, langzamerhand ernaartoewerken, best lastig… Hoop er wel echt baat bij te hebben, het is nu niet leuk meer…

    Like

    • Hoi Petra!
      Je kan mij volgen door op de button ‘volg’ links bovenaan te klikken! Of like mij op Facebook: Happy Fodmap Foodie. Daar zet ik regelmatig tips en trucs neer en ook een link naar een nieuw recept / nieuwe post op deze site waarvan je via Facebook dan bericht krijgt.

      Veel succes maar ook vooral plezier de komende tijd want een rustigere buik levert zoveel energie op! Dat is de ‘moeite’ van het Low-Fodmap dieet dubbel en dwars waard. Ook zal je merken dat het steeds makkelijker wordt, je raakt er aan gewend en wordt creatief met de dingen die je juist wel mag eten. Voor mij is het inmiddels gewoon geworden, ik hoop voor jou binnenkort ook!

      Groetjes Mirte

      Like

  3. Hallo,
    Ik heb van mijn diëtist deze site gekregen. Ik volg het fodmap dieet nu 6 weken en het gaat redelijk. Over 2 weken ga ik beginnen met de heritroductie. Het is goed om te doen, alleen meer problemen met mijn ontlasting(moeilijk om naar het toilet te gaan) door de moeilijke stoelgang heb ik nog vaak last van een opgezette buik. Wat ik heel erg vervelend vindt. Ik weet wel, dat ik teveel met mijn buik bezig ben. Op deze site staan veel tips en lekkere recepten, volgens mij kan ik hier veel informatie weg halen. Mijn onzekerheid speelt ook mee(doe ik het dieet wel goed, eet ik niet te weinig) maar ik nu dit ontdekt heb, is mijn gevoel goed. Ik moet, denk ik, wat loslaten.

    Groetjes, Coby

    Liked by 1 persoon

    • Hoi Coby!
      Ik hoop dat je veel aan mijn site hebt. Met PDS ben je nooit klaar, maar hopelijk krijg je wel iets meer grip op de klachten! Ik heb ook nog steeds off-days maar weet nu eindelijk waar het door kan komen. Maar er blijven altijd dagen dat je het niet weet (stress/verandering omstandigheden/te snel gegeten misschien etc.). Precies wat je zegt; je bent er veel mee bezig. Probeer het soms los te laten en gewoon lekker te genieten van eten, dat scheelt al de helft!
      Veel plezier en succes met de herintroductie, wellicht krijg je dan wat meer vezels en prebiotische stoffen binnen en gaat de stoelgang dan ook weer wat beter!
      Groet, Mirte

      Like

Geef een reactie

